INTELIGENȚA MICROBIANĂ, O NOUĂ GENERAȚIE DE INPUTURI ECOLOGICE

Ani buni, din dorința de a obține producții record s-au turnat tone de soluții în sol otrăvind cu bună știință singurul organism viu care ne hrănește sau secătuindu-l de nutrienți. Generații întregi au contribuit la statisticile negative ale lumii legate de maladii netratabile fără să gândim că tot ceea ce trăim este efectul unor cauze ce țin de o alimentație nesănătoasă, provenită dintr-o agricultură tratată nechibzuit. Slavă Domnului că omenirea a atins pragul maxim de acceptare a acestei situații, nu își mai dorește să tolereze această situație și începe să ia măsuri. Cercetarea microorganismelor a adus pe piață alternative la inputurile oferite de chimie. Țările dezvoltate le-au adoptat, la noi intră timid pe piață, dar depinde de noi dacă le acceptăm sau nu. Daniel Ene, director de vânzări la Sirio Organic ne vorbește despre eficiența acestor noi soluții.

• Domnule Daniel Ene, de când promovați pe piața din România soluții bazate pe inteligența microbiologică?
  • Suntem pe piață de 4 ani, promovăm acest concept de fertilizatori pe bază de micro-organisme. Sunt produse revoluționare, vorbim de inteligență microbiană, de ciuperci și bacterii benefice care se hrănesc cu agenți patogeni sau cu insecte. Acționează ca niște prădători pentru ciupercile patogene și pentru insecte.
  • Cine produce aceste soluții?
  • Aceste produse sunt fabricate în Italia de un producător de tradiție, cu experiență de zeci de ani în fabricarea fertilizatorilor pe bază de microorganisme. Promovăm acest concept ca o alternativă la îngrășămintele chimice și la fertilizarea pe bază de chimicale, cum spunem noi în mod curent. Sunt zeci de produse care înlocuiesc cu succes alternativele chimice.
  • Natura vine întotdeauna cu soluții mult mai bune…
  • Absolut! Și practica a demonstrat-o. Avem planuri complete de tratament, vorbim de bioinsecticide, biofungicide, NPK bio, azot bio, biostimulatori. Practic planuri complete de fertilizare pentru culturile de câmp, legumicultură, viticultură, pomicultură, plante ornamentale. Plantei nu îi lipsește nimic când aplicăm aceste produse.
  • Sunt produse concentrate, trebuie diluate?
  • Sunt produse în stare latentă, care trebuie activate cu un activator, apoi se omogenizează cu apă și se aplică. Activatorul se vinde împreună cu bioinsecticidul, cu biofungicidul, cu biostimulatorii. Dar, noi consiliem clienții, nu suntem simplii vânzători, îi ajutăm să facă activarea, să aplice și să respecte acest plan de tratament.
  • Considerați că este o nouă generație de inputuri pentru agricultură?
  • Cu siguranță la noi în țară este relativ nou acest concept, în alte țări această inteligență microbiologică se folosește de mult timp. Noi promovăm acest concept pe diferite canale, avem parteneriate cu diferite faculțăți de agricultură din România, de la Iași, Cluj, Timișoara, Constanța, dar și cu stațiuni de cercetare dezvoltare pentru legumicultură cum ar fi cea de la Buzău, stațiunea de la Dăbuleni. Rezultatele sunt extraordinar de încurajatoare. Chiar la sfârșitul lunii octombrie am avut o prezentare cu rezultatele studiului făcut împreună cu stațiunea de la Buzău și producțiile sunt bune.
  • La ce ați aplicat, în ce cantitate, să mergem puțin pe tehnologie, dați-ne un exemplu, măcar la o cultură.
  • Spre exemplu la tomate, au fost aplicate 8 tratamente, conform planului nostru de fertilizare, pentru combaterea insectelor, molia tomatelor sau tuta absoluta.
  • S-a găsit o soluție pentru acest dăunător invaziv!
  • Este ținută sub control cu bioinsecticidul nostru. Dar să revin, s-au aplicat 8 tratamente, în diferite faze și rezultatele studiului au fost că: populația de dăunători a fost ținută sub control, de la tratament la tratament a scăzut atacul, producția a fost mai mare. Vorbim de un soi de roșii care dacă înainte de tratament sau aplicând alte tratamente fructul avea o greutate medie de 200-220 g,după tratamentele cu microorganisme s-a ajuns la 300-320 g/fruct, planta trăiește mai mult, s-au ținut sub control nematozii care sunt o mare problemă în monocultura din legumicultură și planta fiind sănătoasă, a crescut mai mult. Și menționez, totul este bio, nimic chimic. Ca o completare a fertilizatorilor pe care noi îi promovăm avem și o gamă de echipamente pentru controlul buruienilor, pentru că în agricultura ecologică asta este marea problemă. Nu există un bioierbicid ca să putem stropi și să combatem buruienile, însă pot fi ținute sub control cu echipamente adecvate.
  • Ar fi interesant ca toată agricultura să se poată baza doar pe acești prădători benefici.
  • Sunt soluții cu mai mult respect pentru sol, care este un organism viu și care datorită tratamentelor agresive, chimice din ultimii ani îl secătuim, i-am distrus flora microbiană benefică. Ori aceste produse vin să îmbogățească această floră microbiană care nu mai este în pământ. Astfel putem să redăm fertilitatea solului și evităm deșertificarea în cazul solurilor nefertile. Apoi, este vorba și de sănătate. Imaginați-vă că finalitatea este să avem produse curate pe care putem să le consumăm fără nici un risc pentru sănătatea noastră și a copiilor noștri.
  • Ce spun fermierii despre acest nou concept?
  • Nu ne este ușor, întâmpinăm tot felul de mentalități, reticențe, lumea încă consideră că doar tratamentele chimice fac față bolilor și dăunătorilor. Însă facem pași înainte, dacă ne uităm în urmă, vedem că azi, față de acum 3 ani sunt mult mai mulți fermieri care încurajați de rezultate, merg pe soluții eco.
  • Cine sunt clienții dumneavoastră, micii fermieri sau cei mari?
  • Peste 90% dintre clienți sunt fermieri mici și mari din agricultura ecologică, pentru că aceste produse se potrivesc mănușă pentru ceea ce fac dumnealor. Dar îmbucurător este faptul că sunt din ce în ce mai mulți fermieri care lucrează în agricultura convențională și vor să treacă pe acest concept. La început timid, pe o suprafață mai mică, dar după ce văd rezultatele, sunt încurajați și extind experimentul pe suprafețe mai mari.
  • Ați putea aprecia care este suprafața tratată în acest moment cu astfel de soluții în România?
  • Sunt clienți care au și sute de hectare, care folosesc tehnologia noastră în cultura de câmp, avem și fermieri care au de la 000-2.000 mp până la 4-5 ha de legume, livezi sau vii. Avem și clienți care își înființează acum livezi și care merg pe aceste soluții de la câteva hectare la zeci de hectare. Nu am o statistică la zi, dar aș putea să vă spun că acoperim aproximativ 2.000 ha.
  • Cum se vinde produsul, sub ce formă, în ce cantitate?
  • Produsele noastre se împart în două categorii. Avem produse lichide, bioinsecticid, biofungicid, biostimulatori, cantitățile încep de la 100 ml, pentru cei care au suprafețe mici și ajungem până la 5 litri. Produsele solide cum este NPK-ul sau azotul bio sunt produse peletizate și se vând de la saci de 10 kg, până la big bag-uri de 600 kg. Acestea se dau în cantități de 200-300 kg/ha și se încorporează în sol la pregătirea culturii.
  • Cantitativ cât se aplică?
  • Lucrurile diferă în funcție de cultura la care ne referim. Dacă vorbim de un tratament preventiv în legumicultură, pentru 10 litri de apă mixăm 25 ml de biofungicid sau bioinsecticid cu 50 ml de activator. Ele sunt produse concentrate, vorbim de microorganisme care sunt în număr de miliarde pe un gram, nu sunt produse diluate.
  • Pentru un cultivator de tomate ați putea face o recomandare cu tratamente specifice, când trebuie aplicate, în ce cantitate?
  • La tomate tratamentul nostru începe cu încorporarea în sol a NPK-ului bio care conține pe lângă partea de NPK și niște microorganisme (trichoderma, streptomyces și rizobacterii) care au scopul de a fertiliza solul și a combate fungii patogeni din sol. Apoi, există niște soluții foarte eficiente pe care noi le recomandăm clienților și ei și-au dat seama de utilitatea folosirii lor.Sunt niște produse de îmbăiere a rădăcinilor înainte de plantare. Pentru că vedeți, nu toți legumicultorii își produc răsadurile, mulți le cumpără de la diferiți furnizori și din păcate mulți spun că le-au cumpărat deja cu anumite boli. Ori sunt câteva operațiuni de igienizare a rădăcinilor prin care, pentru câteva minute luăm plantele și le scufundăm rădăcinile într-o soluție, pentru a combate diferite boli ale rădăcinilor, cum ar fi: fusarium, pythium, verticillium. La fel putem îmbăia rădăcinile împotriva nematozilor. Pentru bolile rădăcinilor soluția pe care noi o vindem are denumirea comercială de Clonotri și conține trichodermaîn ea. În schimb, pentru nematozi, soluția se cheamă Pochar și conține pochonia.
  • Cât timp trebuie ținute aceste răsaduri în soluție?
  • Timp de 10 min. este suficient, atât cât să absoarbă plantele această substanță și să se formeze pe rădăcină o peliculă de protecție. Acesta ar fi al doilea tratament. Suplimentar, putem să folosim niște microgranule, care conțin în ele protecție fungică, protecție împotriva insectelor din sol și micorize, acest produs ajutând planta și la înrădăcinare. Aceste produse dezvoltă pe lângă rădăcinile principale și acele capilare fine, care pentru plantă înseamnă că accesează mai mulți nutrienți din sol. Avem clienți care ne spun că planta care este stimulată cu aceste microgranule crește mai repede, se hrănește mai repede și este normal să fie așa. Acestea sunt recomandările la înființarea culturii. Pe parcursul dezvoltării plantelor venim cu un plan de tratamente cu mențiunea că acestea se aplică mai rar decât cele convenționale. Pentru că aceste microorganisme sunt eficiente timp de 14 zile. Dacă la tratamentele convenționale, noi stropim plantele săptămânal, aici, dacă facem prevenție, la două săptămâni revenim cu tratamente. Așadar, după plantare venim cu o schemă de fertilizare la două săptămâni aplicând biofungicid,bioinsecticid și biostimulatori. Apoi, pe diferite fenofaze aplicăm diferite produse. Dacă vrem să stimulăm înflorirea, avem un produs pe bază de aloe vera îmbogățită cu bor pentru stimularea înfloririi. Când fructul se formează, intrăm pe o altă gamă de produse. Fructul are nevoie de calciu, în faza de formare a fructului. Planul este destul de elaborat și variază în funcție de cultură. Noi punem la dispoziția clienților acest plan de fertilizare și monitorizăm împreună evolutia culturilor. Cât costă un litru de soluție?
  • Un litru de soluție, de bioinsecticid sau biofungicid împreună cu 2 litri de activator costă 99 euro. Să știți că sunt pe piață soluții chimice mult mai scumpe decât produsele noastre. Prețurile sunt rezonabile având în vedere beneficiile și sporurile de producție pe care ni le aduc aceste produse. Cum vedeți agricultura din România peste 5-10 ani?
  • Noi o vedem mult mai dezvoltată din punct de vedere al agriculturii ecologice, ceea ce este un lucru bun, pentru că trendul este evident crescător. Statisticile spun că agricultura ecologică la noi reprezintă 2-3% din total, avem sub 200.000 ha în agricultura ecologică, nu ne putem compara deocamdată cu state unde agricultura ecologică reprezintă 20-30% din total. Este îmbucurător faptul că din ce în ce mai mulți se gândesc să facă o agricultură sustenabilă, sănătoasă, o agricultură de viitor.

Sandra Popa